Loading...

Γενικά

ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΗΚΑΝ 550 ΘΕΣΕΙΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

ΑΡΧΙΚΗ ΕΠΕΝΔΥΣΗ ΜΟΝΟ 30εκ. ΔΡΑΧΜΕΣ

Όταν οι αγώνες δικαιώνονται μέσα από
την προσπάθεια και την ενότητα

Του Γιώργου Σαρρή
Πάτρα   Ιούλιος   2006  

Συνταξιούχου ΟΤΕ π.Προϊστάμενου Κέντρου Τηλεφωνικής Εξυπηρέτησης


Αποτελεί φωτεινό παράδειγμα προς μίμηση, ο αγώνας ενός συναδέλφου που πίστεψε σ’ένα όραμα και κατόρθωσε να το υλοποιήσει, δημιουργώντας έτσι στην πόλη των Πατρών 550 νέες θέσεις εργασίας, σε μια περίοδο που τα εργοστάσια της  περιοχής έκλειναν το ένα μετά το άλλο, αυξάνοντας με γεωμετρική πρόοδο τους ανέργους.
Η ιστορία έχει ως ακολούθως:
Το 1992-3 ο Ο.Τ.Ε.  αποφασίζει του  καταργήσει 41 από τα 43 τηλεφωνικά κέντρα (γνωστά ως 131) σε όλη την Ελλάδα  και να τα συμπτύξει, εκσυγχρονίζοντάς τα, σε δύο, Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Τότε, στο  131 της Πάτρας εργαζόντουσαν μόνο 18 τηλεφωνήτριες, οι οποίες έπρεπε να δηλώσουν, σε ποια από τις δύο πόλεις  επιθυμούσαν  να  μετατεθούν.
Η εγκύκλιος της διοίκησης δεν αφήνει κανένα  περιθώριο διαλόγου, ούτε με τους εργαζόμενους, ούτε με το συνδικαλιστικό κίνημα. Η ημερομηνία, που το τηλεφωνικό κέντρο βάζει λουκέτο, είναι δεδομένη.
Κανένας υπηρεσιακός παράγοντας, σχεδόν ούτε οι ίδιοι οι εργαζόμενοι δεν  αντιδρούν, αφού όλοι έβλεπαν την αλλαγή που φέρνει η τεχνολογία  παγκόσμια. Εντελώς συμπτωματικά εκείνη την εποχή ο Νίκος Τζανάκος, πρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγου Υπαλλήλων του Ο.Τ.Ε., βρίσκεται στην πόλη Ραμπουγιέ της Γαλλίας, συμμετέχοντας για δέκα ημέρες σε σεμινάριο για το μέλλον των τηλεπικοινωνιών και τις νέες τεχνολογίες.
Εκεί ακούγεται για πρώτη φορά και ο ισχυρισμός από μελετητές πως τη δεκαετία του 2010 οι μισοί εργαζόμενοι του σύγχρονου κόσμου θα εργάζονται με βασικό ενδιάμεσο το τηλέφωνο και τα προϊόντα που απορρέουν από  αυτό  (INTERNET κ.λ.π.).
Ισχυρίζονται πως τα Τηλεφωνικά Κέντρα Εξυπηρέτησης πρέπει να εκσυγχρονιστούν.
Μία παρουσίαση του σύγχρονου τηλεφωνικού κέντρου του Παρισιού πείθει και τον πιο δύσπιστο.
Η τότε διοίκηση του Ο.Τ.Ε. όμως αρχίζει να  οργανώνει, τα δύο τηλεφωνικά κέντρα μόνο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Ο Νίκος Τζανάκος προσπαθεί να πείσει τους συναδέλφους του κατ’ αρχήν, αλλά και τους υπηρεσιακούς παράγοντες, πως μια αντίστοιχη υποδομή και επένδυση για την Πάτρα θα σήμαινε θέσεις εργασίας και ανάπτυξη για όλη την περιοχή.
Οι υπηρεσιακοί παράγοντες είναι από την αρχή αρνητικοί. Οι αποφάσεις της διοίκησης είναι τελεσίδικες. Δεν αφήνουν περιθώρια διαλόγου.
Τι κι αν είναι φανερό πως διαφαινόμενη δραστική μείωση θέσεων εργασίας στην περιοχή μπορεί να θέσει σε κίνδυνο και τις δικές τους θέσεις.
Ο Τζανάκος δεν απογοητεύεται. Αρχίζει  έναν αγώνα ενημέρωσης  για την αναγκαιότητα της προσπάθειας.  
ΠΡΩΤΟ ΣΤΑΔΙΟ: συγκροτείται μία ομάδα πρωτοβουλίας από συναδέλφους με έντονο κοινωνικό προβληματισμό και ξεκινά μια προσπάθεια με πολύ πίστη και διάθεση για αγώνα, συμπαρασύροντας το σύνολο των εργαζομένων στον ΟΤΕ, να πιστέψει στη δημιουργία ενός τρίτου σημείου εξυπηρέτησης των συνδρομητών του ΟΤΕ στην Πάτρα.
Βγαίνουν οι πρώτες ανακοινώσεις.
ΑΙΤΗΜΑ:  Γιατί  η  Αθήνα  και   η   Θεσσαλονίκη   μόνο;   Υπάρχει  και  η  Πάτρα.
ΔΕΥΤΕΡΟ ΣΤΑΔΙΟ: Ζητείται βοήθεια από τους φορείς Δημοτικό Συμβούλιο, Εργατικό Κέντρο, Βουλευτές. Οι περισσότεροι ανταποκρίνονται περισσότερο από ευγένεια και κατανόηση στον αγώνα μας παρά γιατί είχαν αντιληφθεί  (πως άλλωστε!!!) το μέγεθος του εγχειρήματος.
Ευτυχής συγκυρία, πρόεδρος της ΟΜΕ – ΟΤΕ εκείνη την εποχή είναι ο Γιώργος Μανιάτης. Κλείνει ραντεβού με τον τότε διοικητή του Ο.Τ.Ε.  κ. Πέτρο Λάμπρου. Εμείς σαν σύλλογος στέλνουμε έναν ενημερωτικό φάκελο και ένα κάλεσμα σε όλους τους βουλευτές του νομού.
Ραντεβού έξω από το γραφείο της Διοίκησης στο Μέγαρο του Ο.Τ.Ε. στο Μαρούσι.
Ο Διοικητής βλέπει ξαφνικά εκτός από τον πρόεδρο της ομοσπονδίας το Γιώργο Μανιάτη και τους βουλευτές Ανδρέα Φούρα, Μαρία Θωμά, Δημήτρη Σκαμνάκη, Δημήτρη Κατσικόπουλο και το Νίκο Τζανάκο.
Καλεί εκτάκτως δύο Γενικούς Διευθυντές. Του εισηγούνται αρνητικά. «Δε γίνεται τεχνικά. Η τηλεπικοινωνιακή υποδομή της Πάτρας δεν μπορεί να ανταποκριθεί στη νέα τεχνολογία. Για να γίνει αυτό, χρειάζονται σε πρώτη φάση μηχανήματα αξίας ενός δισ. δραχμών.»
Η επιτροπή από την Πάτρα επιμένει και προ του κινδύνου να λάβουν τη διαφαινόμενη αρνητική απάντηση, του προτείνουν να συγκροτήσει επιτροπή να εξετάσει το θέμα.
« Θα λειτουργήσει και τρίτο τηλεφωνικό κέντρο, στην Πάτρα, αν η επιτροπή μου εισηγηθεί πως θα κοστίσει λιγότερο από 75 εκατ. δραχμές.» λέει ο κος Λάμπρου. Ήταν φανερό πως το ποσό το ανέφερε στην τύχη για να  βρει  δικαιολογία  αργότερα.
Ο Νίκος Τζανάκος επιδιώκει να συμμετέχει στην επιτροπή και διαβλέποντας τις τεχνικές δυσκολίες, ζητά να συμμετέχει κι ένας ειδικός επιστήμονας  από  την Πάτρα.
ΤΡΙΤΟ ΣΤΑΔΙΟ: Επιστροφή στην Πάτρα. Συνάντηση της επιτροπής. Αγώνας και… προβλήματα. 
Που να βρεις ειδικό επιστήμονα καταρτισμένο σε εξειδικευμένα συστήματα!! Αλλά και αν τον βρεις πως  να τον πείσεις  να διαθέσει χρόνο, να διαβάσει, να τρέξει, να κάνει δοκιμές, να ενημερωθεί από διεθνή δεδομένα και εγχειρίδια.
Σκέπτομαι και ρίχνω την ιδέα για τον αξιόλογο συνάδελφο μηχανικό Γιάννη Παπανικολάου.
Ο Γιάννης δέχεται. Επί έξι μήνες Γ. Παπανικολάου και Ν. Τζανάκος ανεβοκατεβαίνουν στην Αθήνα συμμετέχοντας στην επιτροπή.
Πραγματοποιούνται 14 συνεδριάσεις της επιτροπής. Οι δυο τους φεύγουν στις 5 το πρωί από την Πάτρα και γυρίζουν αργά το βράδυ. Επί έξι μήνες ο Γ. Παπανικολάου δίνει ρεσιτάλ  επιστημονικής κατάρτισης. Βρίσκει λύσεις σε όλες τις τεχνικές δυσκολίες. Αποτέλεσμα είναι το σύστημα να μπορεί να λειτουργήσει στην Πάτρα και το ΑΧΕ της πλατείας Γεωργίου  μπορεί να υποκαταστήσει το κέντρο ειδικών υπηρεσιών που είχε κόστος 1 δις. δραχμών.
Ο Γ. Παπανικολάου ευτύχησε, εκείνη την συγκεκριμένη χρονική περίοδο, να συνεργάζεται με αξιόλογους και λαμπρούς επιστήμονες, που κατόρθωσαν να δώσουν λύση μετά από επίμονες και επίπονες προσπάθειες, δημιουργώντας έτσι με κόστος χαμηλότερο από το όριο που έθεσε η διοίκηση του ΟΤΕ, την τεχνική υποδομή για την λειτουργία του τρίτου κέντρου τηλεφωνικής εξυπηρέτησης στην Πάτρα.
Η Διοίκηση του Ο.Τ.Ε. είχε δεσμευτεί και πρέπει να εφαρμόσει αυτή της τη δέσμευση. Την υλοποιεί εν μέρει.
Εγκρίνει τη λειτουργία του κέντρου, αλλά μόνο με 18 θέσεις εργασίας. Η ομάδα πρωτοβουλίας, μόνιμα ενεργή, αποφασίζει:
«Θα δώσουμε όλες μας τις δυνάμεις, θα αυξήσουμε την παραγωγή, θα πείσουμε τη Διοίκηση να μας δώσει και άλλες περιοχές κόβοντας από Αθήνα και Θεσσαλονίκη.»
Έτσι και γίνεται. Η παραγωγή εκτινάσσεται στα ύψη. Οι πελάτες αυξάνονται, οι 18 θέσεις γίνονται 30 και σύντομα 45. Προϊστάμενος γίνεται ο Γιάννης  Σβορλίγκος. Η Διοίκηση βλέποντας την αλματώδη αύξηση των πωλήσεων μέσω Τηλεφωνικών Κέντρων Εξυπηρέτησης & Πωλήσεων  τοποθετεί υπεύθυνο έργου στην Αθήνα (αργότερα γίνεται διευθυντής), το Δημήτρη Βασιλείου.
Ο Δ. Βασιλείου εκτιμά την προσπάθεια που γίνεται στην Πάτρα και βοηθάει σημαντικά.
Δημιουργείται Σύγχρονο Συγκρότημα Τηλεφωνικής Εξυπηρέτησης και Πωλήσεων στην Πάτρα, με εμβέλεια από τα Ιωάννινα έως την Κρήτη. Προϊστάμενος τίθεται ο Νίκος Τζανάκος.  Το γεωγραφικό 1/3 της Ελλάδας έχει πλέον 1.5 εκατ. Πελάτες, με απίστευτες πωλήσεις προϊόντων και υπηρεσιών. Οι περίπου 100 εργαζόμενοι αυξάνουν συνεχώς την παραγωγή και γίνονται 200, 400, 650 το 2004.
Στο   ενδιάμεσο,  το   Συγκρότημα   είναι   από   τις  πρώτες  υπηρεσίες  που   παίρνει  ISO 2000.
Για 15 χρόνια, η ομάδα πρωτοβουλίας αυτής της σημαντικής αλλά και εντυπωσιακά αποτελεσματικής προσπάθειας, που ξεκίνησε το 1990, παρέμεινε ενωμένη, δυναμική και ενεργή. Με επικεφαλής το Νίκο Τζανάκο έδινε λύσεις στα όποια προβλήματα προέκυπταν. Δούλευε υποδειγματικά, προσέφερε υπηρεσίες έξω και πέρα από συμβατικά ωράρια.
Πίστεψε και πάλεψε, για να αποδείξει ότι μπορεί να επιτευχθούν εντυπωσιακά αποτελέσματα, αρκεί να υπάρχει στόχος, πίστη, εμπιστοσύνη στις δυνάμεις της και το κυριότερο ενότητα και ομαδικότητα.
Σήμερα, το 2006, αυτή η ομάδα μειώνεται αφού τα μέλη της συνταξιοδοτούνται. Θα ήταν άδικο, αυτή η προσπάθεια, να μην αποτυπωθεί στο χαρτί. Να μη γίνει γνωστή.
Γιατί εκτός των άλλων, είχε σημαντικά αποτελέσματα όχι μόνο για τους εργαζόμενους του Ο.Τ.Ε. αλλά για ολόκληρη την Πάτρα.

  • Ενώ τα τελευταία 15 χρόνια ο Ο.Τ.Ε. μείωσε δραστικά το προσωπικό του από 35.000 σε 14.000, η Πάτρα είναι η μοναδική πόλη στη Ελλάδα που αύξησε  τον αριθμό των εργαζομένων.
  • Σημαντικά οικονομικά οφέλη για την περιοχή με πιο αξιόλογο τα 50 εκατομμύρια € που έχουν δοθεί έως τώρα σε μισθούς. Χρήματα που έχουν μείνει στην αγορά της Πάτρας.
  • Η υποδομή και η τηλεπικοινωνιακή ανάπτυξη της περιοχής, γνωρίζει άνθηση για να ανταποκριθεί στις σύγχρονες απαιτήσεις.

Εργάζονται στο Συγκρότημα Τηλεφωνικής Εξυπηρέτησης & Πωλήσεων  550 άτομα, είναι η πολυπληθέστερη ενιαία μονάδα εργαζομένων στη Νοτιοδυτική Ελλάδα.
Με αυτόν τον τρόπο δικαιώθηκε μια προσπάθεια που τα χαρακτηριστικά της ήταν  αγώνας,  επιμονή,  ενότητα και   πίστη στις δυνάμεις μας.

Γιώργος  Σαρρής


Σημ.: Μετά από τόσα χρόνια και για να μεταφέρω πιστά τα γεγονότα χρησιμοποίησα το αρχείο του συλλόγου όπου και φυλάσσονται όλα τα σχετικά υπηρεσιακά και λοιπά έγγραφα.

 

Και μία επιστολή που διασώζεται, με  ειδική  αξία. Υπογράφεται από συναδέλφους τον Μάρτιο του 1994. Όταν κανείς δεν μπορούσε να υπολογίσει το μέλλον.

 

ΕΠΙΣΤΟΛΗ

Κύριον

Νίκο Τζανάκο                                                                                    
Μάρτιος   1994

Πρόεδρο Συλλόγου Υπαλλήλων ΟΤΕ

(ΠΣΥΠ-ΟΤΕ)
Ενταύθα

Συνάδελφε Νίκο,
Εμείς που υπογράφουμε αυτή την επιστολή, θέλουμε να εκφράσουμε την ικανοποίηση μας, για το αποτέλεσμα των προσπαθειών σου, όσο αφορά την τύχη του Υ.Τ.Κ. της πόλης μας.
Αισθανθήκαμε την ανάγκη να κάνουμε κάτι τέτοιο ανεξάρτητα από τις όποιες πολιτικές και συνδικαλιστικές διαφορές που υπάρχουν μεταξύ μας, αναγνωρίζοντας έτσι, την πολύ μεγάλη προσωπική σου συμβολή, στην ευτυχή, για όλους τους συναδέλφους μας, κατάληξη αυτού του θέματος.
Όλες οι συνδικαλιστικές παρατάξεις του χώρου μας, από την πρώτη στιγμή, υπήρξαν κάθετες στην μη κατάργηση των εκατό θέσεων εργασίας, στην πολυπληγείσα από την ανεργία τα τελευταία χρόνια Πάτρας μας.
Όλοι οι τοπικοί, πολιτικοί και κοινωνικοί φορείς, από την πρώτη στιγμή, υπήρξαν συμπαθούντες στο πρόβλημά μας.
Η δική σου όμως παρεμβατική παρουσία, προς όλες τις κατευθύνσεις και επίπεδα, πιστεύουμε, ότι υπήρξε καταλυτική.
Η δική σου ανθρώπινη ευαισθησία, πιστεύουμε, ότι ήταν αυτή, που στο μεγαλύτερο βαθμό, λειτούργησε ανασταλτικά στις προθέσεις κάποιων που μέχρι πριν από λίγο, έβλεπαν το θέμα αυτό, καθαρά τεχνοκρατικά στενόμυαλα και πέρα από κάθε κοινωνική ευαισθησία.
Πρέπει να γνωρίζεις, ότι όλα τα παραπάνω, δεν είναι ούτε φιλοφρονήσεις, ούτε συνδικαλιστικές τακτικές.
Απλά, πιστεύουμε, ότι σ’ ένα συνδικαλιστικό κίνημα, με όραμα, για τον ΟΤΕ της Ευρώπης, θα πρέπει και κάποια στιγμή να αποδίδονται τα του Καίσαρος τω Καίσαρι.

(Ακολουθούν  υπογραφές)

Σημείωση: Το ανωτέρω κείμενο αποτελεί τμήμα του προσωπικού μου αρχείου, στο οποίο έχω καταγράψει την εξέλιξη των τηλεπικοινωνιών στην Πάτρα.

 
© Copyright 2013 - 2018 Nικόλαος Τζανάκος - Υποψήφιος Δήμαρχος Δήμου Πατρέων